Ramsløk på menyen…flettet ramsløksbrød 💚

Ramsløk er noe jeg har vokst opp med i Romania. Mamma laget ramsløk suppe og brukte det i salater 💚🌱. Iår har jeg spist så mye ramsløk som aldri før. Jeg har laget pesto, olje og smør. Når jeg har ramsløk pesto baker jeg ofte ramsløk flettet brød. 


Ramsløk pesto


25 ramsløk blader uten stilk

en neve valnøtter

50 g raspet parmezan ost

litt salt og pepper

1 ts tørr buljong pulver (Vegeta fra utenladsk butikk)

2 ss oliven olje

Alt moses i blender.Pesto settes på glass. Før lokket settes på glass dryss olje på pesto til det daner et oljelokk som holder pesto mye lengre.

Flettet ramsløk brød


Lag en brød deig ved å blande 1 kg hvetemel, 25 g fersk gjær, 2 ts sukker, 1 ts salt, 1 egg og 3 dl lunkent vann + 3 dl h-melk (lunkent). På slutten bland inn smør i små små terninger. La det elte på en lun plass i 1 time. 

Del deigen i 4 deler. Kjevle hver del til en rektangel leiv.Pensle pesto over leiven og dryss revet ost og parmezan. Rull deigen til en pølse. Skjær rullen i to på langs men la 2 cm være igjen i den ene enden.

Flett de to lender ved å legge den ene over den andre med snittflater oppe. Press sammen skjøtene. La brødet etterheve på brett under klede i 30 min. Brødet pensles med sammenvispet egg. Stek på 200 grader i ca. 20 min. Jeg pleier å steke 10min i midten av ovnen og resten av 10 min på nederste rille. 

Da får du et brød som er fantastisk til suppe og salater 💚.

Leave a Reply

