Using the nature…groblad saft

IMG_0795

Groblad (plantar major )…verdens beste ugress…:) <3…Hele barndommen min har vært preget av groblad, planten som vokser langs veikantene…På skolen i kommunismen satt lærerne oss elevene til  å plukke groblader for at staten skulle selge de på apotek i form av tørre blader til te eller som hostesaft. Jeg har vært et aktivt barn som fikk alltid sår på knærne :). Jeg viste hva jeg skulle gjøre for å få blodet til å stoppe å renne eller å få sår til å gro snart. Jeg plukket et groblad og festet det på såret :)…

Var vi forkjølet om vinteren? Da tok vi turen på apoteket og kjøpte ei flaska groblad saft. Jeg gikk en tur i hagen idag og fant noen få groblader. Da blei det saft som kan brukes som detox (blodrensende) eller som hostesaft.

Om sommeren lekte vi mye ute og da plukket vi groblader vi drog i.

IMG_0794

Jeg holdt e en ende og en god venn holdt i den andre enden. Grodblad har seige nerver og når vi drog hardt i bladene kunne vi se de. Hvis vi fikk nerver som stakk ut på vår del av bladet sa vi at så mange barn skal vi få i framtiden 🙂 🙂 :)….ja vi var veldig overtroiske…IMG_0793

URTENS EGENSKAPER OG VIRKNING
Astringerende, sårhelende, antiseptisk, blodrensende, blodstillende, urindrivende, slimløsende, slimhinnebeskyttende, giftnøytraliserende, rensende, avførende, krampeløsende ved astma og kolikk, hostedempende, katarrhemmende, febersenkende og øyehelbredende. -(urtekildens planteleksikon)

URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER
Sår, kutt, skader, hudbetennelser, godartede svulster, hodeverk, eksem, kviser, helvetesild, magesår, magekatarr, tarmbetennelse, irritabel tykktarm, blødninger i fordøyelsessystemet, diaré, blærekatarr, insektstikk, hoggormbitt, brannsår, leggsår, betente mandler, hemoroider, åreknuter, liktorner, hoste, astma, bronkitt, bihulebetennelse, høyfeber, hornhinnebetennelse, halsinfeksjon og øreinfeksjoner. (urtekildens planteleksikon)

 

Groblad saft
4 never groblader

300 g sukker (brun)

250 g akasie honning

Groblader moses i en blender. De settes i gryte med 4 ss vann, brun sukker (jeg brukte vanlig hvit sukker) og honning. Gryta settes på middels varme. Bland i gryta stadig i 20 min. Sil saften og sett den på flasker. Oppbevares i bod.

Som detox brukes 1 ss av saften daglig.

Som hostesaft kan barn/voksne over 1 år ta 1 teskje saft/ 3 ganger/dag.

IMG_0792

 

 

 

 

 

Leave a Reply

