Kulturarv…..<3

folclor-romanesc-simleu

Kulturarv…i de siste ukene har jeg grublet dypt over kulturarven min…om jeg som alle andre er et produkt av barndom, oppdragelse, opplevelser, valg og omstendigheter. Jeg er mer bevist nå enn noen gang før at måten jeg mange ganger reagerer på er en del av min rumensk kulturarv.

Noen dager mer enn andre dager tenker jeg på det jeg forlot når jeg reiste til Norge…jeg forlot et fargerikt land med fargerik bunad, høye fjell og vakker natur, folk som var glad i meg og var ikke redd å vise det til meg , et land med utrolig god mat og faste tradisjoner, et land som ikke lar seg blåse av alle moderne vinder når det gjeller kristent arv, et land der folk er rakrygget og vet hva de tror på, et land som verdsatt meg for de talenter jeg hadde og satt meg fram spesielt fordi jeg var bedre enn andre, et land som kunne vise takknemlighet for det lille de fikk og ingenting var en selvfølge, et land med mange talenter innen kultur,musikk og teologi, et land som gjerne var 20 år tilbake i forhold til andre land i Europa, landet jeg blei formet i…Romania <3…

Vi levde i tøffe tider men vi kunne glede oss over små ting, sorgen klarte vi å blåse vekk med en folkedans, god musikk og god mat. Vi var takknemlige for absolutt alt. Noen ganger kunne irritere meg myggen, lopper eller gjørma men alt var glemt når vi gikk i hagen og fikk øynene på en stor fin rød tomat. Jeg var aldri alene…gatene var fylle av mennesker fra tidlig morgen til sene kvelden. Klart at til tider levde vi i frykt…men vi lærte å gjemme frykt og bekjempe det med modighet. Bare det at i Romania kysser vi hverandre på kinnet men gir ikke klem til noen mens i Norge gir vi klem til hverandre men kysser ingen på kinnet er en liten stor kulturforskjell.

Romania er det beste landet jeg vet om fordi jeg blei født der like mye som Norge er det beste landet for normen.

Jeg er rik for jeg fikk to land. Og jeg er glad og fornøyd med det jeg er idag selv om mye av oppførselen og tankegangen min  er takket være kulturarven min. Jeg er glad fordi jeg endelig kan se og anerkjenne det. Klart at drømmen min er å se ungene mine vokse i Norge…landet de blei født i…og kanskje en vakker dag skal jeg bo i Romania …<3

Jeg drømmer om  i alle fall å se rumenere elske landet sitt og aldri fornekte røttene sine…uansett pris…<3

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

