1. Mars -“martisor”…rumenske tradisjoner…en følelse av vår…

FullSizeRender-11

Imoro er det 1. mars…1.mars vekker alltid minner …gode minner om vår, kjærlighet, vennskap, respekt og håp, om varme, sol, grønt og bedre tider…

“Mărţişor” er en gammel rumensk feiring den 1. mars, som ifølge den gamle kalenderen ble også regnet som begynnelsen på det nye året. Symbolsk er det relatert til kvinner og til liv.
Tradisjonen er autentisk i Romania. Navnet “Mărţişor” er diminutiv for Mars, og bokstavelig talt betyr “lille Mars “.
Mărţişor er navn på en liten dekorasjon som er bundet med røde og hvite strengen, og som tilbys på den første dagen i mars. Å gi denne brosjen til folk er en gammel skikk, og det antas at den som bærer denne vil være sterk og sunn for året som kommer. Det er også et symbol på den kommende våren. Kvinner bærer den festet til sine klær, nært hjertet, til den siste dagen i mars når de knyttes det til en gren av en frukttre.
I Daco-rumensk folklore, er årstider tilskrevet symbolske farger: våren er rødt, sommeren er grønn eller gul, høsten er svart, og vinteren er hvit. Dette er grunnen til at man kan også si at Mărţişor tråden, i hvitt og rødt, er et symbol på passeringen fra den kalde hvite vinteren, til den livlige våren.
I moderne tid, og spesielt i urbane områder  blei “martisor” mer et symbol på vennskap eller kjærlighet, takknemlighet og respekt.

 

1.mars var en dal vi jentene og damene fikk hauger med blomster og “martisor”. Jeg glemmer ikke alle de 1.mars som lærer i Romania når elevene kom med hauger av “martisor” og festet de på genseren min på venstre siden fra skulder og ned til magen. Genseren var så fyll av brosjer med rødt og hvit snor …når det ikke var mer plass på genser festet de på jakka og…for noen koselige minner…

Det beste jeg kunne få var en bukett snøklokker…jeg elsker snøklokker fordi jeg forbinder de med de gode 1.mars dagene fra siden jeg var liten…jeg elsker alle vårblomster men snøklokker bringer med seg håp…håp om varme, renhet, frodighet…kanskje fordi de er de første til å bringe budskapen om vår?…

Vi gikk på fjellene og plukket snøklokker <3. Jeg viste alltid hvem som likte meg eller satt pris på meg fordi de viste meg oppmerksomhet den 1.mars 🙂 :). Det var en god test.

1.mars plukket vi en dag som var “min dag”. Den måtte plukkes fra den første til den tiende dagen i mars. Jeg var så spent…for hvordan været skulle være den dagen jeg valgte sånt skulle hele året bli…:) …ja vi var overtroiske…

Men nå har jeg tatt min “martisor” fram og er klar for 1. mars …

Leave a Reply

