Snart er det Jul igjen…salte stenger med yogurt og parmesan…

IMG_0879

Idag er det to år siden jeg startet å blogge :). Alt startet med et ønske å inspirere andre med mine oppskrifter og pynt. Etter hvert som tiden gikk oppdaget jeg de rumenske røttene mine på nytt. Nå er det snart Jul igjen…og jeg må si at jeg savner Jul i Romania der folk er på gata og synger julesanger, vi damene sto på kjøkkenet og laget gode pølser og julesylte…vi bakte og vi laget enormt mye mat…

Nå er huset pyntet til jul og julebaksten i bokser…

FullSizeRender-6

FullSizeRender-5

FullSizeRender-4

FullSizeRender-3

I Romania pynter vi juletreet med konfekt pakket i sølv, gull eller rød farge  papir. Denne gangen blei det litt konfekt på juletreet vårt og :). Keramikk hjertene fra Cecilie Lie pryder treet vårt i år <3.

Idag har jeg tatt siste baksten …jeg avsluttet baking for denne sesongen med de berømte barndoms “saratele”- “salte stenger”.  Denne gangen har jeg laget de etter en annen oppskrift jeg vil dele med dere.

Salte stenger med yogurt og parmesan

IMG_0877

til 2 brett

400 g hvetemel

100 g ribbefett

100 g smør

1 ts salt

25 g gjær

1 ts karve

1 ts sukker

150 g yogurt

Pynt:

1 egg (pisket)

karve

litt raspet parmesan

 

Bland i en stor skål hvetemel med ribbefett og smør. I en liten skål blades gjær med sukker til gjær blir flytende.

Bland gjær, salt og karve i deigen. Hel yogurt over blanding og bland raskt alle ingrediensene. Deigen skal ha en litt hardere konsistens enn brød deigen. Dekk deigen og la det hvile i 20 min. på kjøkkenbenken.

Sett ovnen på 180 grader.

Finn to brett. Del deigen i to. Jeg pleier å kjevle direkte på bakeark. Bruk litt hvetemel hvis du ser at deigen er for klissete. Kjevle ut deigen tynt og bruk en pizzahjul til å skjære tynne strimler. Kjær alle strimlene en gang til på midten så strimlene ikke blir så lange. Pensle de og dryss litt raspet parmesan og karve på stengene.

Sett de i midten av ovnen på 180 grader 20-25 min.

De er perfekte i lag med et glass øl eller julebrus 🙂 <3…

FullSizeRender-2

God Jul !

 

Leave a Reply

