Minner fra min barndom (5)…arbeidet inne og ute…

gospodina-otilia-cazimir

Fra første klassen på skolen blei vi lært og inspirert å være flittige og jobbe. Bildet oppforbi er bilde av et dikt fra skoleboka. Vi måtte pugge det og lære at vi skal være som maurene som jobber og jobber. Mauren i diktet må springe fort fort, hun har ikke tid til så mye prat fordi hun må vaske klær, hun må fikse mat og huset må alltid se rent ut. Konklusjonen på slutten er at hvis mauren stopper å gjøre de tingene da er det et stort problem.

På 80 tallet i Romania husker jeg at mange av kvinnene var husmødre og mennene arbeidet. Pappa arbeidet hardt i gruve og mamma var alltid hjemme med oss ungene. Fra vi var små hadde vi små oppgaver. Mamma abonnerte på melk fra noen gamle bønder som bodde på fjellet og da var det jeg som hentet melken fra de. Mamma kunne leie et stykke jord fra de bøndene.Hun var alltid glad i å ha en liten kjøkkenhage og der var vi i lag med henne og hjalp. Mange ganger sendte hun oss å plukke dill, persille, løk, hvitløk, gulerøtter eller redikker til salater og mat. Vi sprang å holde kø når varene kom i butikkene og vi var med på matlaggingen og baking.

Ikke alltid var jeg så begeistret å ta turen oppe på fjellet å hente melk på en kveld etter bonden melket kuene. Jeg glemmer aldri at jeg var livredd hver gang jeg skulle nærme meg porten. Da måtte jeg rope høyt etter bonden og da startet alltid en forferdelig hund å bjeffe. Det tok sin tid til bonden hørte meg, han kom til porten og jeg fikk melken. Så glad blei jeg hver gang når oppgaven var ferdig…

Siden mamma leiet jord til kjøkkenhagen fra samme bonden følte jeg meg fri i å gå i hagen til bonden når jeg skulle plukke grønnsaker til mamma. Rett ved siden av kjøkkenhagen til mor var et stoooort pæretre. Og det var alltid fyllt av pærer om sommeren. En gang tenkte jeg at jeg kan hoppe over gjeret og plukke pærer. Hvorfor tenkte jeg at jeg kunne det, siden kjøkkenhagen til mor var ved siden av, vet jeg ikke. Kanskje tenkte jeg at bonden kjente meg og dettte skal gå så bra:). Da hoppet jeg over gjeret….og plukket 2-3 pærer. Plutselig…ser jeg en mann som kommer mot meg…det var bonden…Han var veldig sint og hadde et stoooort plank i armene. Han kom i retning meg for å ta meg. Den gangen klatret jeg  over gjeret og sprang rett hjem så fort som aldri før. Hjertet hamret i brystet. Bonden kunne ikke se hvem som tok pærene for han var gammel. Og så var det at bøndene hadde gjere alle plasser det var deres jord om det så var helt oppe til toppen av fjellene. Og vi som bodde i blokkene fikk aldri i livet lov å hoppe over de gjerene.

En veldig kjent rumensk realist maler Octav Bancila (1872-1944) prøvde i et av maleriene sine å vise hvordan var når vi barna  prøvde å “stjelle” frukt fra bøndene…

3_136

Når ungene rotet seg sammen for å gjøre det bevist hadde de en kode hvis de såg bonden komme å ta de. De ropte “sase sase”-“seks, seks” og da sprang alle ungene. Du og du for noen minner…:)

Når vi var på landet til bestemor hjalp vi så godt vi kunne (det nevnte jeg tidligere). Vi var med å snu og rake høyet.

FullSizeRender(120)  FullSizeRender(119)

På høsten lånte bestefar hest og kjere og hentet høyet…da var det kjekt for det luktet så godt og vi barna kunne hoppe i det.

Bestemor hadde mange hønner. Hun elsket hønnene sine. Hun brukte tid å ta ei og ei i armene og snakke til de, de fikk navn. Når jeg hørte og såg hønene gå å legge egg sto jeg der i nærheten til de var ferdig. Noen ganger tok det ekstremt lang tid men jeg beveget meg ikke. Jeg ventet trofast til høna var ferdig. Da sprang jeg og tok de varme eggene i hendene og satt de fint alltid i eggaskuffen til bestemor.

FullSizeRender(118)

Mye gjorde vi i barndommen men en ting var sikker…vi lekte mye, vi lærte mye og vi lo av alt…:) ❤

Leave a Reply

