Minner fra min barndom (4)…bardommens søte og salte gleder på 80 tallet i Romania…

4514122844_a1d45951a3

Idag fyller eldste mann i huset 10 år 🙂 <3…så begynte jeg å være litt nostalgisk …”hvordan var det i min barndom med  kaker, snop, sjokolade, bananer og alt det gode barna mine får i Norge….?”

Jo jeg kan huske at det gikk mange år til jeg fikk se bananer i virkeligheten. Jeg tok på de og lukte på de…de var spennende…men grønne…Mamma måtte sette de i papirpose i skap for å la de modnes…:). De episodene husker jeg veldig godt. Vi satt veldig stor pris på alt det vi fikk for det var skjelden og ikke i store mengder. Butikkene fikk skjelden snop og når jeg klarte å kjøpe etter mange timer å stå i kø var jeg sååååå stolt og glad. En pose “pufarine” (honningkorn) eller “pufuleti” (de var nesten som ostepopp) var  luksus. Men det som var enda mer luksus var boksene med CIP bonbon. Bonbonene var veeeeeeeldig små men jeg sugde på en i lang tid for jeg ville ikke at boksen skulle gå tom. Ellers spiste vi “eugenie” -en slags kjeks sandwich med sjokolade krem mellom. Sjokolade var ikke ofte å se i butikk. En svæææært skjeldent gang kunne komme i butikk mørk sjokolade Maria men den likte ikke jeg. Den var for bitter for min smak :).

pufuleti  IMG_2844+%28Small%29

646x404-1

Kaker om de var salte eller søte laget mødrene hjemmet. Vi kunne kjøpe en del ute på “cofetarie”- kafe. Mamma var veldig flink å bake. Gjærbakst klarte hun med glans. Noen ganger laget hun hjemmelaget pasta til maten. Den tradisjonen er i familien. Bestemor laget alltid hjemmelaget pasta. Hun imponerte meg alle de gangene hun kjevlet fort fort  tynne tynne pastaplater. Jeg var altid så glad når hun ga meg et lite stykke som jeg kunne steke dirrekte på komfyrplata. Hun hadde vedkomfyr. Da kan jeg si at jeg spiste de første tortilla fra bestemor 🙂 :).

Når vi bakte blei det alltid sånt at vi bakte søte kaker men vi måtte alltid ha salte kaker. Hos oss blei de salte kakene fortere spist enn de søte. Jeg har dratt den tradisjonen her i hjemmet vårt i Norge og guttene mine spiser bedre de salte kakene enn de søte :).

Saratele-cu-branza-1  saratele

images-2 Kringler på snor elsket jeg alltid :)…mmm…de gode varme harde salte kringlene…

“Saratele” kaller vi de  salte kakene om de er runde eller stenger.

Mamma laget alltid en slags gjærdeig rullekaker med valnøttfyll eller kakao. Kakao var luksus og vanskelig å finne på 80 tallet. De kakene hennes var alltid så gode. De heter “cozonaci”…pappa kunne spise store stykker

“cozonac” med et glass melk :)… Det var ingen jul eller påske uten “cozonac”…

cozonac-pufos-cu-nuca

Eller laget hun “gogosi”-doughnuts :). Når hun laget fylte hun stoooore baljer med de :). Da hadde vi i to dager for vi spiste de så fort :).

3373

(bilder fra Google search-bilder fra Romania)

Det var mange barn på den tid som fikk frukt og søt i små porsjoner. Mamma var alltid ekstra snill med oss. Hun hadde en teori på at vi spiser så lenge vi har . Når vi ikke hadde ventet vi til neste gang vi skaffet. Jeg er glad for det.

Mange ganger har mannen min sagt til  meg at jeg lager så mye godt til barna. Mange ganger alt for mye. Han er redd at jeg skjemmer de bort. Jeg har faktisk tenkt på hvorfor jeg gjør det…Jeg tror at jeg vil at de skal få det jeg ikke fikk. Men jeg har et ønske om at de skal alltid sette pris på det de får. Ingenting er en selvfølge. Hver gang vi er i Romania ser de alle de ungene som tigger etter et brød. Da grubler de på hvorfor er de sånt? Det er mange barn i verden som ikke har det så godt. Vi var veldig glad med det lite vi fikk. Vi stilte ikke spørsmålstegn. Vi lekte, vi var glad og koste oss med det vi fikk. Et stykke kake var luksus. Mange barn måtte kysse hånda til deres mor hver gang de fikk noe på den tid. Vi var takknemlig og glad. Jeg håper at ungene mine vokser å bli mennesker som er glad med det de har og med hjerter som kan hjelpe andre i nød.

Fortsettelsen kommer…

Leave a Reply

