Minner fra min barndom (3)…skoledagene i min barndom…

manuale1989-web

Vi hadde laaaaange sommerer med sol, varme, fjell, bading i den kalde elva Jiu i min barndom…men uansett hvor lang sommerferien var følte jeg den som noen få minutter som gikk fort og skolen måtte åpne dørene for høsten…

Alltid før skolen åpnet dørene elsket jeg å lage lister med alle arbeidsbøkene jeg måtte kjøpe. Jeg gikk selv hos bokhandleren og kjøpte mange arbeidsbøker og alt utstyr jeg trengte til skolen. Jeg likte alltid å være tidlig ute. Godt før skolen startet hadde jeg bind på alle over 20 arbeidsbøkene mine og alt var fint på plass. Vi hadde alltid uniform på skolen. På hodet måtte vi jentene alltid ha hvit band. Når skoledørene åpnet hver dag før kl 8:00 måtte vi vise at vi har uniform, band på hodet, elev nummer hengt på uniformen og karakterboka. Karakterboka måtte holdes i hand. Alle bøkene hadde bildet av presidenten Nicolae Ceausescu i.

300

Ja…alle vi hadde uniform …men Ceausescu utviklet et skolesystem som ble bygd etter Stalin sin system. Skolen var nesten som et militærleir. Og det startet allerede fra barnehagen. Alle ungene i barnehagen ble kalt som “soimii patriei”-“landets ørner”. Vi hadde oransj bluse og rød slips som barnehage uniform. Mange kunne lese og skrive allerede fra barnehagen. Jeg var en veldig beskjeden unge…Dere som kjenner meg kan ikke forestille dere akkurat det…men ja jeg har vært veldig beskjeden. Jeg måtte gå gjennom hele byen til jeg kom til barnehagen. En dag kom jeg to minutter for sent og våget ikke å banke på døra. Da husker jeg at jeg vandret i byen helt til kl 12:00 når jeg skulle komme hjem…Men vi hadde det gøy i barnehagen. Det beste med hele barnehagen var nista :). Lærerinna satt alltid veskene våre i en haug på gulvet og vi måtte hente de og spise matpakken. Jeg kan fortsatt kjenne den gode gode lukten når jeg åpnet barnehageveska mi 🙂 <3…Før jul eller sommer laget vi opplegg for forelderene med sang, dans og dikt. Vi fikk alltid en liten gave fra staten i form av en pose fylt med litt kjeks og ei bok eller fargeleggingsbok. Når vi startet på skolen blei vi skrevet på lange lister og alle ungene fikk julegaver fra staten. Jeg husker alle de gangene jeg sto i lange køer for å hente pakken min. Når vi fikk appelsin i pakken da var det Jul-en Jul uten Jesus og Gud :(. En gang måtte jeg hente pakken på skole. Jeg husker at det var i romjula. Det snødde mye men etter det regnet. Alle veiene var dekket av tykk is. Men jeg måtte hente pakken min…jeg tror jeg datt så mye på isen den dagen som aldri så mye etterpå…

FullSizeRender(117)

FullSizeRender(116)  IMG_9963

(jeg i barnegahe med lærerinna mi og de andre barna)

FullSizeRender(114)

Når jeg gikk i andre klasse måtte jeg gå gjennom noen prøver så fikk jeg den røde sløyfa som alle hadde rundt halsen. Da blei jeg “pioner”. Fra 5.klasse fikk vi bruke en annen uniform. Men den røde sløyfa måtte vi alltid ha rundt halsen.

FullSizeRender(115)

Jeg har vært en god elev. Jeg husker at jeg alltid rødmet hardt når læreren tok meg til tavla eller måtte overhøre meg i lekser eller dikt. Ja…jeg var beskjeden. Jeg var god i de fleste fag men matte klarte bare ikke jeg…Jeg var så god i biologi at jeg deltok i flere konkurranser utenfor skolen vår. Jeg husker at læreren min var så stolt av meg…Men språk klarte jeg alltid med glans. Vi lærte fransk og russisk.

Du spør meg sikkert om vi hadde mobbing på skole…ja vi hadde det men ingen tok tak i det. Vi hadde ikke et navn for det. Jeg bare husker at jeg har vært ertet og mobbet ja. De første årene på skole har jeg vært lenge utestengt fra jentegjengen. Men jeg fikk meg noen få veninner som jeg knyttet sterke bånd med.På videregående var jeg sterkt mobbet av en gutt som kunne skrike høyt på stappfylle bussen etter meg med et styggt navn “BURIIIIIII” :(.

Vi tok veldig godt vare på klassen vår. Vi tok blomsterpotter hjemmefra for å pynte og hver uke vasket vi klasserommet. Vi hadde ikke tid til kjærester og slikt…men glemmer aldri alle de gangene noen gutter sprang etter meg i de lange gangene på skolen (selv om det var strengt forbudt å springe i gangene). En gang var det en gutt som likte meg så godt at han ventet på meg alle veier. Jeg klarte ikke å komme ut av klasserommet på grunn av han :). Det verste av alt var det at jeg ikke kunne gå på toalettet for da fikk han tak i meg. Jeg var så irritert på han der at jeg gikk til rektor for å klage. Og det beste av alt var det at rektoren flirte av oss og da blei jeg enda mer sint …:) :)…

På den tid hadde vi svart hvit TV men det hjalp ikke å ha TV når staten ikke ga oss mer en noen veldig få timer sending på kvelden. Av de få timene det meste var fylt med Ceausescu, politikken og livet på landet der bøndene måtte vise at de har nådd målene med avlingen. Vi barna hadde 10 min. der vi fikk en god natt historie. “Mihaela” jenta med hunden fikk vi se på hver kveld…

miha

(Mihaela)

Når “Liceenii ” filmen for ungdom kom på kino blei vi så glad…<3. Selv om sensuren var hard klarte regisøren å vise livet på videregående skole i kommunismen på en fin måte. Vi blei helt hekta på de filmene…for ja vi hadde KINO i byen. Og mange ganger gravet jeg dypt i lommene til henne mor for å springe på kino. Jeg kunne se en film 3-4 ganger…og det var ikke slik at vi hadde chips eller popcorn med oss…chips eksisterte ikke engang…:). Vi hadde ingenting med oss å spise. Vi var glad vi fikk en plass. Jeg husker at når det var en indisk film på kino var det galskap. Det var ikke sikkert at vi fikk en eneste plass å sitte. Da var vi glad når vi fikk en “stå” plass. Vi satt på trappene i kinosalen…for noen minner…:)

uniforme

(Liceenii-våre forbilder i undommen…)

Senere startet videregående eventyret. Jeg tok bussen 1 time for å komme på Handel og Kontor Videregåendeskole i Petrosani. For en tid…med masse venting på bussplassene…svært høye krav til læring…lite tid til noe annet…videregåendeskole tiden har vært den verste tiden i mitt liv. Vi tok bussen og mange ganger var de bussene så stappfylle at vi måtte gå på trappene…Spør du meg om sikkerhet nå??? Vi snakket aldri om det på den tid. Vi viste bare at vi måtte nå mål NO MATTER WHAT…Fortsettelsen kommer…

oi

F

Leave a Reply

