Minner fra min barndom (1)…høsten på 80 tallet i Romania…

FullSizeRender(113)

I den siste perioden har jeg blitt litt mer nostalgisk…Jeg har levd i Norge i 14 år og jeg føler at jeg har vært og tatt i livet mitt mye av den norske kulturen. Men i de siste ukene har jeg startet å stille spørsmålstegn over hvorfor jeg lager og gjør ting på den måten jeg gjør det…hvorfor lager jeg maten fra bunn av…hvorfor er jeg den jeg er…og jeg tror at det er mange fra min generasjon som ikke forstår meg med den bagasjen jeg har komt i Norge med. Automatikken i det jeg gjør hindrer meg i å tenke på hvorfor jeg gjør det. Derfor har jeg tenkt å gruble litt mer over hvem jeg er og hvorfor er jeg den jeg er…har røttene mine noe med saken å gjøre?…er jeg et produkt av min barndom?…er jeg et produkt av blandet kultur og morsmål? Jeg har faktisk tenkt å gå tilbake til røttene mine.

Jeg er født i 1976 i Romania av ei ungarsk mor. Pappa er rumensk og har jobbet i alle år veldig hardt i gruvene fra Transilvania fjellene. Jeg har opplevdt kommunismen til jeg var 13 år.

Vi hadde en fin leilighet og vi hadde det nødvendige for å leve. Vi hadde kanskje ikke så mange penger men om vi hadde penger hadde vi nesten ingenting i butikkene. Så det hjalp ikke å ha penger. De som hadde et stykke jord å dyrke fikk mer mat på bordet enn andre. Men vi barna lekte mye ute og sprang på fjellene, vi kunne leke så fint fra morgen til kveld. Vi var heldige hvis vi hadde ei dokka eller en ball. Vi plukket hele sommeren blomster i de fargerike engene og laget blomsterkranser. Vi kom hjem alltid med nevene fylle av blomster.Mange ganger måtte vi barna springe fort å holde plass i kø bak eller forran en butikk når foreldrene hørte at nå skal komme lastebilen med kjøtt eller brød.

646x404 o8

(bilder tatt fra Google)

Vi kunne sitte i kø en hele dag. Vi byttet av og til med noen andre fra familien. Og når vi kom til disken måtte vi vite fort hva vi trengte for ellers kunne vi risikere å komme hjem uten en vare og da måtte vi vente i ukesvis for å skaffe den varen. Glemmer aldri de dagene jeg sto i kø og når turen min var der å handle tok jeg ut fra en sydd bærepose 1 l glassflaskene for at butikkselgeren skulle fylle de med olje. Hvetemel var alltid i store sekker og selgeren måtte veige hvor mange kg jeg vil ha…hadde alltid tomme flasker med melk med meg for å bytte de . Jeg hater køer…om jeg hater de…jeg hater de av hele mitt hjertet…

produse-traditionale  IMG_2099_777edeaec5

(bilder fra Romania-Google)

Siden butikkene var nesten tomme gjorde mødrene våre alt de kunne for å lage mat. De syltet, de plukket alt de kunne fra kjøkkenhagene og tørket eller syltet. Mora mi hadde matboden alltid fyll av glass i alle størrelser og varianter. Hun hadde det travelt på høsten.

Men nok med det nå…hvordan var høsten min som jente i et kommunistisk land på 80 tallet…

Skoleåret startet alltid den 15. september og holdt til 15. juni. Bestemor bodde på landet og der var jeg hele sommeren helt til skolestart. Før vi reiste hjem hjalp vi bestemor på landet med alt vi kunne.

IMG_9951

Vi snudde høyet, vi var med å plukke poteter, flette løk og hvitløk fra den stoooore hagen, vi hengte mynte bunter og urter som johannesurt og kamille til tørk. Vi danset mye og :). Bestemor og bestefar var ungarske og de fortalte alltid spennende historier til oss fra krigene…vi lyttet nesten uten å puste…:)

Vi spiste kjøtt på søndagene ellers brukte vi hagen som var fyll av saftige tomater og agurker, paprika og mye mer…

Vi gikk på de små fjellene og plukket for bestemor “coarne”-horn frukt og hun syltet de. Vi plukket bøtter med bjørnebær . Glemmer aldri de store jutesekkene med valnøtter bestemor hadde plukket fra hagen…hun hadde flere store valnøtt trær.

Coarnele-–-Fructe-Benefice-Pentru-Ficat-și-Stomac  nuci

patlagina_1  Beukenootjes

(bilder fra Romania-Google)

Når vi reiste hjem fra bestemor startet da skoleåret. De første ukene brukte vi på å plukke de tingene skolen sa til oss å plukke for at staten skulle bruke de til sylting eller te eller grisefor på nasjonalbasis. Hver skoleelev måtte plukke så så mye kg eller poser med forskjelligt. Vi plukket eikefrø til grisefor, groblader til te og sirop for apoteksalg, urter, nyper. Ja…nyper måtte vi plukke hvert år…staten brukte de for å lage syltetøy og te av de.

IMG_9952

Mamma hadde alltid inne i alle hjørner nesten eller ute på terrassen aviser der hun tørket dill, persille, selleriblader,vill oregano, hylleblomst til te, kamille, mynte,lind blomster (vi laget te av de siden de virket beroligende), nyper. Mange ganger forsto jeg ikke hva hun ville med alt det der rotet…men hun ville sikre oss maten på en billig måte. Om vi drakk te…mamma hadde alltid en kjelle på komfyren og kokte hver dag te av de urtene vi plukket selv.

Vi var barn som vokste opp i kommunismen der angiverkulturen var sterk…vi barna viste at vi skal ikke opne munnen å si ting til andre. De voksne levde stadig i frykt men vi barna lekte og vi koste oss.Glemmer aldri at vi spiste aprikoser og gjemte kjernene fra de. Vi torket de og senere knuste de og spiste det som var inne…mmmm…og det gjør jeg fortsatt…:)

IMG_9950

Vi lærte å skaffe maten fra vi var små. Vi lærte fort overlevelsesstrategier . Ikke syntes synd på meg dere som leser dette. Jeg er stolt at jeg har vært et barn som har lært veldig fort at det jeg har er ikke en selvfølge men produkt av mye mye svette og arbeid. Mamma sa alltid ” du skal aldri ta et stykke tråd uten å spørre eller jobbe for det…”

Ja jeg sylter og plukker urter i Norge, lager mat fra bunnen av, safter og lager sirop. Hvis du spør hvordan jeg klarer å ha tid til det ? Kanskje er det fordi jeg ser nesten ikke på TV?…det gjorde vi ikke så mye i min barndom heller…

Jeg er glad for den jeg er idag…jeg skal grave videre til røttene mine…en fortsettelse kommen nok etter hvert…Ha en fin søndag !

spørsmålstegn

3 thoughts on “Minner fra min barndom (1)…høsten på 80 tallet i Romania…”

  1. Veldig fint skrevet… det er alt sant… og vi er helt annerledes en de som kom i verden etter 80 tallet. Glem ikke om papir som vi har samlet for makulering, om sopp og deilige “zacusca” :)) Det er spennende å lese alt du skrever. Klem :*

Leave a Reply

