Sommer i svart og hvit…tid for rips …

FullSizeRender(112)

Sommer i svart og hvit …lave temperaturer, frodig natur og grå himmel…hvite svaner og svarte hindringer… nei det er bare bildet som viser svart der det er grønt. Svanene var så fine og rolige mellom grønne grener…skulle tro at nå har de funnet oasen der ingen forstyrer de…den frodige nisjen i alt daglig strev og bråk. Men plutselig ville svanen flyte på vannet  mellom grenene og det som  symetrisk og kromatisk viste seg å være paradis startet å bli en hindring. Svanen klarte ikke å bevege seg videre. Da begynte jeg å tenke på hvor mange ganger det vi tenker er fred og paradis plutselig er en hindring i videreutvikling. Eller er hindringene gode der vi prøver å gå feil? Kanskje det…Godt er det når sola titter fram og vi forstår mer om veier , farger, kontraster og hindringer.

FullSizeRender(108)

Tid for rips…

Rips og jordbær saft

FullSizeRender(109)

Jeg blei så glad når jeg fikk invitasjonen å plukke gratis rips denne uken. Vi plukket rips og jeg tenkte jaaaa….hva skal jeg lage av de? Da blei det rips og jordbær saft og rips og jordbær/lavendel gelé.

Først kommer oppskrift på saft.

3 kg rips

1 kg jordbær

1 l vann

300g sukker/liter saft

Kok bær og vann i 15 min. på svak varme. Skum av. Sil saften. NB! Ikke press bærene for da blir saften misfarget.

Mål opp saften og kok den opp med 300g sukker/liter saft. Hell i flasker.Jeg fikk 3l saft.

Rips  jordbær lavendel gelé

Den er bare fantastisk til ostebord, toast, vafler og pannekaker.

FullSizeRender(110)

Siden jeg plukket en del rips som ikke var helt modne trengte ikke jeg Certo pektin. De umodne ripsene har veldig høy pektin innhold. Da får mann ekte gele uten tilsett pektin :).

1,5 kg rips

0,5 kg jordbær

1 bunt spiselig lavendel

8 dl vann

1 kg sukker/liter saft

saft fra 2 sitroner

Kok opp bær og vann i stor kjelle. La det hele koke i 20 min. Sil saften. Ikke klem bærene. Mål opp saften og ha den i kjelle med sukker og sitronsaft. Sett en bunt med lavendel i en stor papir tepose. Heng posen i gryta og la det trekke mens geleen koker.Rør godt og la det hele koke i 20 min. uten lok. Hiv lavendel posen.

Fyll geleen på glass og oppbevar mørkt og kjølig.

ENJOY!

Leave a Reply

