Sommer…Oreo jordbær og sjokolade semifreddo /iskake

FullSizeRender(92)

Sommer…alt fra en tur ute i naturen å plukke blomster til diy prosjekter inne når det regner…

Jeg er ikke veldig glad i iskrem men jeg fant ut at hvis jeg lager hjemmelaget iskrem da er det perfekt. Og sommer og iskrem passer veldig godt i lag 🙂 <3.

Jeg elsker semifreddo -en mykere variant italiensk iskrem. Denne gangen har jeg tenkt å lage en semifreddo kake med Oreo i bunn og jordbær.

Oreo jordbær og sjokolade semifreddo kake

1 pk Oreo kjeks

1ss pluss 1 ss smør

50 g melkesjokolade

2 dl jordbær og litt kanel og kardemomme (etter ønske)

2 store egg

1 eggeplomme

1 kopp sukker pluss 2 ss sukker

1 1/2 kopp kremfløte

1 ss vaniljesukker og 7 dråper vaniljeessens

Finn en 24 cm kakeform. Dekk den godt med plastfolie inne og husk å ha plastfolien lang som kan dekke iskaken på slutten.

Knus oreokjeksene og stek de litt på panna med 1 ss smør.

Sett oreokjeksene i bunn i kakeformen og fordel de  jevnt.

Smelt sjokoladen i lag med 1 ss smør på kokeplata og la det kjølne.

Mos jordbærene med 2 ss sukker og litt kanel og kardemomme ( hvis dere vil).

Sett i kjelle eggene, eggeplommen og 1/4 kopp sukkeret og sett på svak varme. Eggene piskes på den svake varmen 5-7 min til blandingen får en lysere farge og blir seig. Kjellen tas vekk fra varmen og settes i kaldt vanns bad og piskes videre 5-7 min til blandingen kjølner. Pass på at ikke vannet kommer i blandingen.

Pisk fløten i et skål og på slutten sett i vaniljesukkeret og vaniljeessensen.

Eggeblandingen blandes med fløten.

IMG_9112

Da helles semifreddoen i kakeform på Oreokjeks bunnen men OBS! ikke alt på engang. Hel et lag med semifreddo (egg/føte blandingen). Med en skje lag striper med jordbærblanding og sjokolade blanding på toppen og hel igjen semifreddo blanding og igjen striper med jordbær og sjokoblanding og repeterer prosessen til du har brukt alt. Sett folie på toppen. Formen settes i fryseboks i 6-8 timer.

FullSizeRender(91)

Pynt med jordbær 🙂 ❤ and…ENJOY :)! Ungene mine sier at det er knallgodt :). Jeg og sier det…

FullSizeRender(90)

Leave a Reply

