Granola…raske rundstykker med provence krydder …salte kringler Pretzel

Sommerferie…og dragning til å lage mye godt til å ha på bordet. I helgen har jeg laget hylleblomst saft men oppskrift finner dere allerede på bloggen min. Denne gangen har jeg laget granola, raske rundstykker med min hjemmelaget provence salt og salte kringler. Jeg skal prøve å dele med de som er interesserte i oppskriftene mine.

Hjemmelaget granola /frokostblanding

IMG_9115

400 g golden Musli med hasselnøtter og rosiner.

50 g sesamfrø

50 g linfrø

25 g brunt sukker

2 klyper maldonsalt

1 dl eplejuice- du kan erstatte det med noe annet juice. jeg brukte faktisk denne gangen hjemmelaget rubarbra saft :).

1 ss akasie honning

1 ss smør

Sett ovnen på 140 grader.

Bland i kjelle smør, brunt sukker, honning og juicen. Sett kjellen på varme og rør til alt smelter. De andre ingrediensene blandes i et skål. Laken blandes med alle frøene. Sett stekepapir på stekeplata og fordel granola blandingen over hele bakepapiret. Prøv å lage et tynt lag så alle frøene stekes jevnt. Sett i ovn og stek i ca. 40. -50. minutter. Prøv å røre hver 10.minutt granolaen. Da stekes det jevnt.

Granola tas ut av ovn og la det kjølne på stekeplata. Oppbevares i lufttett glass eller boks.

Raske rundstykker med frø og provence salt

IMG_9119

Jeg ville så inderlig lage runstrykker men ville ikke vente i timesvis til de er ferdig. Da valgte jeg en enkel variant. Jeg laget de til middagen idag og de blei kjempe vellyket 🙂 . De tar ikke lang tid å lage…

400 g hvetemel

300 g lett creme fresh

6 g bakepulver

4 ss oliven olje

2 ts salt

frø/jeg brukte linfrø og sesamfrø men kan brukes solsikefrø og

1 ss provence salt

1 egg til pensling

Sett ovnen på 180 grader.

I et skål blandes hvetemelet med bakepulveret. Hvetemelet blandes med creme fresh, oliven olje og salt til det blir en smidig deig. Deigen deles i ca 10 stk. Lag rundinger som settes på stekeplate. Rundstykkene pensles med pisket egg og på toppen av de drysses provence salt og frø.

NB! Husk å lage et snitt på 2 mm.  med en skarp kniv i midten av hver rundstykke.

Settes i ovn og bakes på 180 grader i 30. minutter. Avkjøles på rist.

IMG_9121

Salte kringler Pretzel

IMG_9124

De minner meg om Romania. Ingen bakeri uten salte kringler…

350 ml melk

1 ss sukker

2 ts salt

25 g fersk gjær

500 g hvetemel

50 g smør

————————-

2.5 l vann

1 pk natron

1 egg til pensling

frø/ sesamfrø og valmuefrø

maldon salt

I en liten skål blandes gjær med sukker. Bland i lunken melk og la det hvile litt.

I en stor skål settes hvetemelet med salt. Hell melk og gjær blandingen over hvetemelet og hell smeltet smør og. Alt blandes godt til du får en deig som slepper bollekantene. Smør deigen med litt olje og la deigen hvile 1 time.

Sett ovnen på 200 grader.

Etter 1 time deles deigen i biter som rulles til kringler. Jeg brukte et kjøkken håndkle for å dekke deig bitene som var på vent mens jeg rullet andre kringler. De blir fort tørre. Rull deig bitene til lange pølser (60cm) som er litt tynnere i endene. Form kringlene. Dekk de med håndkle. Når alle er formet kan du sette vann i kjelle (2.5l) og sett på kok. Når vannet starter å koke helles i vannet natron. NB! Hell natron veldig forsiktig for den bruser.

Sett 2 kringler om gangen i vannet mens du har ei kledd bakeplata klar ved siden av kjellen.

Kringlene skal ikke være så mye i vann-bare 30. sekunder. De skal bare vokse litt. Kringlene settes på stekeplata og  pensles med egg. Dryss valmuefrø eller sesamfrø på  kringlene. Dryss litt maldonsalt på de.

Kringlene stekes i ca 25 min. hvis du setter plata midt i ovnen. Jeg brukte bare 15. min men jeg satt stekeplata ett tak hoyere i ovnen.

Enjoy!

Leave a Reply

