Sommer…jordbær curd…jordbær sirop og jordbær chiffon…juju hatt…

FullSizeRender(89)

Sommer…tid til å samle D vitaminer, tid for ferie, sol, avslapning, innhenting av krefter til ny sesong med mye arbeid. Sol har det vært lit lite denne gangen men vi er glad for alt det vi får. De norske jorbærene er kommet på markedet og da tenkte jeg å lage nye varianter av jordbær på glass :). Denne gangen laget jeg jordbær curd, sirop og dessert.

IMG_9067

Vegan jordbær curd

FullSizeRender(88)

Hvis du spør meg hvorfor kaller jeg den for “vegan” er det fordi normalt lages curd med mange egg. Det jeg laget er med maizena og sitron saft. Jordbær curd er fantastisk å bruke som fyll i kaker, terter, på toast, på iskrem,vafler eller panekaker.

500 g jordbær / 1 korg

9 ss sukker

6 ss sitron saft

7 ts maizena

Jeg blandet inn litt hjemmelaget vaniljesukker og kanel men det er etter eget ønske.

Mos i en blender jordbær med sukkeret. Bland i en liten skål maizena og sitron saft. Bland godt maizena blandingen med de mosede jorbærene.

Sett hele blandingen på kokeplata på middels varme i en kjelle. Ha den på varme i 5 min. og rør ofte . Sett curden på glass og la det kjølne før du tar den i kjøleskap.

NB! 1 boks jordbær gir et glass curd.

Jordbær sirop

FullSizeRender(87)

500 g jordbær / 1 boks

5 dl vann

5 dl sukker

Det gir 1 l sirop.

I en kjelle blandes vann, sukker og jordbær i biter. Kjellen  settes på varme. Rør forsiktig til sukkeret smelter. Når det begynner å koke kan varmen på plata settes på middels og la det pytre i 10 minutter. Skum tas vekk. Etter de 10 minuttene siles siropen. Ikke prøv å knø jordbær for at den siste saften skal komme ut av de. Da blir sirop misfarget. Hiv jordbærene og siropen settes på flasker. Flaskene settes på kjøl.

Det er fantastisk å blande  sirop med farris og mosede lime og peppermynte. Da får du en god sommer drink. Siropen kan brukes ellers på vafler, panekaker, iskrem…mmmm….

Jordbær chiffon

IMG_9089

Glemmer aldri sommerene i Romania…hvis vi plukket markjordbær, blåbær eller bringebær, laget mamma “skum” av de :). Idag laget jeg det til guttene mine. I chiffon brukes gjerne gelatin. Men jeg laget det uten.

1 boks jordbær

7 eggehviter

2 kopper sukker

1 ts kanel

1 ts hjemmelaget vaniljesukker

Mos jordbær med 1 kopp sukker, 1 ts vaniljesukker og 1 ts kanel.

Pisk eggehvitene i 7 min med 1 kopp sukker. Det blir den samme konsistensen på eggehvitene som når mann lager marengs. Bland forsiktig de mosede jorbærene med de piskede eggehvitene. And voila…

FullSizeRender(86)

Jeg startet helgen med å lage afrikansk juju hatt. Da brukte jeg limpistol, en rund broderingsstatif jeg festet en bit metervare  i og hane fjør :). Den henger fint på veggen hos meg nå :).

Jeg håper du blir inspirert denne gangen også :). Have a nice weekend!

Leave a Reply

