Vår…små endringer…appelsin og sjokolade semifreddo

FullSizeRender(6)

Endelig noe nytt på blogg fronten…I de siste dagene har kreftene komt litt mer tilbake. Noen små prosjekter har jeg prøvd meg på…rydding av bod, garasje,redskapshus, lekehytte og terrase. Jeg har et problem med  de skjulte rommene . Huset kan se fin ut på innsiden men hvis de “gjemte” rommene ikke er ryddige er hele huset rotete for meg…støv på hjernen?…jeg tror ikke at det er helt det for jeg har funnet ut at det er mye støv i huset her og det lever jeg med …:)

Ja de har meldt fint vær denne helgen og jeg har vært overivrig og fikset litt terrassen…sol har vi hatt men ikke de høye gradene :)…

IMG_8031

Ja men det er godt det som er gjort.

Endringer…jeg tenkte på hvordan tenker vi når vi bruker ordet “endring” i interiør verdenen. Hvis jeg sier i Norge at jeg har gjort endringer i stua, for det har jeg gjort litt i helgen, tenker mann at ja, hun har kjøpt nye møbler og vips blei det nytt i rommet. Men hvis jeg sier i Romania at jeg har gjort endringer i stua, tenker mann ja, hun har sikkert flyttet noen møbler fra en plass til en annen i huset. Møbler er ikke akkurat så enkelt å kjøpe i Romania. Jeg husker at foreldrene mine fikk møbler fra deres foreldre som bryllupsgave…De møbler har foreldrene mine den dag idag. De hadde ikke mer råd til å kjøpe andre møbler og derfor hadde de de samme møblene gjennom hele livet. Noen ganger flyttet de på møblene for at det ikke skal være så kjedelig å ha møblene hele tiden i samme format.

Sånt filosoferte jeg idag når jeg “endret” litt i stua. Jeg bare tok noen møbler fra andre plasser i huset og satt de sammen i en annen format. I går malte jeg toppen av sofabordet. Stua er ikke ferdig ennå men jeg kan vise litt av det jeg har gjort.

IMG_8047

Jeg tok et gammel skap fra garasjen og Arne Jacobsen stolene, og plasserte de i stua.

IMG_8029

Toppen av bordet blei malt hvit.

IMG_8021

Til og med favoritt gjørna fikk seg en opprydning…jeg plasserte keramikk tallerkenen fra Romania på hylla denne gangen. Hvis noen lurer på hva er det med det treet der så kan jeg fortelle at det er et gammelt juletre jeg fant ute på marken. Jeg renset det og vips så blei det til pynt.

For noen uker siden laget jeg appelsin og sjokolade semifreddo -iskake. Jeg er ikke så glad i iskrem men semifreddo er bare fantastisk.

Appelsin og sjokolade semifreddo

IMG_7827

100 g melkesjokolade

2 ss smør

2 dl appelsinbiter

1 ts kanel

2 store egg

1 eggeplomme

1/4 kopp sukker pluss 2 ss sukker

1 1/2 kopp kremfløte

1 ss vaniljesukker og 7 dråper vaniljeessens

Finn fram en brød form. Dekk den på innsiden med plastfolie og la en god del plastfolie på kantene. Den skal dekke iscremen på slutten. Jeg brukte silikonform og da trengte ikke jeg folie.

Smelt sjokoladen i lag med smør på kokeplata og la det kjølne.

Appelsinbitene moses i blender og settes  i et skål med 2 ss sukker og 1 ts kanel. Sett til sides.

Sett i kjelle eggene, eggeplommen og 1/4 kopp sukkeret og sett på svak varme. Eggene piskes på den svake varmen 5-7 min til blandingen får en lysere farge og blir seig. Kjellen taes vekk fra varmen og settes i kaldt vanns bad og piskes videre 5-7 min til blandingen kjølner. Pass på at ikke vannet kommer i blandingen.

Pisk fløten i et skål og på slutten sett i vaniljesukkeret og vaniljeessensen.

Eggeblandingen blandes med fløten.

Da helles semifreddoen i brødform men OBS! ikke alt på engang. Hel et lag med semifreddo (egg/føte blandingen). Med en skje lag striper med appelsinblanding og sjokolade blanding på toppen og hel igjen semifreddo blanding og igjen striper med appelsin og sjokoblanding og repeterer prosessen til du har brukt alt. Sett folie på toppen. Formen settes i fryseboks i 6-8 timer.

IMG_7841

Jeg håper at det er ikke så lenge til neste innlegg :)…Ha en fin helg alle 🙂 <3!

Leave a Reply

