Brytebrød…ost og bacon muffins…

bilde 2

Ost og bacon muffins

4.5 dl hvetemel

0.5 dl havre

50 g smeltet smør

1 egg

litt salt

2.5 ts bakepulver

2 dl helmelk

litt bacon i terninger

6 cherry tomater delt i to

100 g revet ost

Hvetemel og havre blandes med salt og bakepulver. Smeltet smør piskes litt med melken og egget og blandes med melblandingen. Revet ost, bacon og tomater blandes forsiktig i muffinsblandingen. Jeg brukte store muffinsformer eller kan mann bruke et muffinsbrett. Fyll formene 3/4 og stek de i ovn på 250 grader i 15 min.

Ost  Brytebrød

bilde 1

Jeg laget brytebrød i helgen og denne oppskriften deler jeg med interesserte siden den er litt annerledes. Jeg elsker konsistensen siden den har revet ost inne i deigen.

600 g hvetemel

3 dl helmelk

1 egg

50 g gjær

1 ts salt

2 dl raspet Norvegia ost

100 g smeltet smør

1 dl raspet ost til toppen av brødet

Forvarm ovnen til 225 grader.

Bland gjær i lunkent melk. Bland inn smeltet smør og egg. Pisk litt. Rør inn hvetemel og raspet ost og bland godt til du får en blank og smidig deig.Dekk deigen godt og la det heve i 30-40 min.

Del deigen i gjevnstore deler som trilles til boller. Sett dem på et bakepapir på brett så de daner en rund kake.

Etterhev i ca. 30 min., pensle brødet med pisket egg ,dryss raspet ost over brødet og  stek det nederst i ovn.

bilde 3

Leave a Reply

