2.juledag…snø…tradisjoner…

bilde 5 (23)

2.juledag…det var kjekt å våkne til enda mer snø…jeg husker at i barndommen gikk vi alltid ute når det var snø…vi kunne være ute i timesvis…vi var ikke så utrustet med klær som barna våre er idag, men vi tenkte ikke på det…vi var ute og akte, aller kastet snøball. Vi laget snøhuller og snøvegg…

Processed with Moldiv

Snøen er kommet til Løkedalvegen 18 og jeg kunne bare ikke være inne på en så fin dag…

Hvordan var Jul i Romania…ja det kan mange lure på…på julaften gikk vi i stor flokk og sang julesanger fra dør til dør …budskapet om Jesus måtte komme fram til alle i den litle byen mellom Transilvania fjellene…vi fikk kaker, klementiner, julekonfekt…

Vi hadde ikke så mange muligheter men god mat, gode faste tradisjoner hadde vi mange av…

I romjula gikk noen kledde som bjørn i hele byen og folk i bunad sang og spilte til “bjørnen”…

Jeg husker mamma laget alltid god mat til jul…stekt svinekjøtt, kålruletter “sarmale”, beuf salat med mange grønnsaker i og kyllingkjøtt, aspik med grisekjøtt og salte kaker/saltestenger “saratele”…og vi barna elsket alltid å gumle på fersk svor med salt fra slaktet gris…

Idag måtte jeg ta turen ute på terrassen å pynte litt i snøen…jeg kunne bare ikke være inne på en så fin dag…

Processed with Moldiv  Processed with Moldiv

Processed with Moldiv

Med litt tau, saks, epler og grønne grener blei terrassen litt annerledes…

bilde 4 (24)

Processed with Moldiv  Processed with Moldiv

Processed with Moldiv  Processed with Moldiv

Men nå har jeg tenkt å flette litt av de rumenske tradisjonene i huset her i Norge…idag skal jeg lage kålruletter …kjøttdeig blandet med krydder og ris skal rulles i surkålblader og skal kokes i stort gryte i lag med svineknoke og bacon. De siste to skal bare sette smak på kålrulettene mine :). De spises med rømme og polentagrynsgrøt…

sarmale

Ønsker alle en fortsatt fin juletid 🙂 ❤ !

Leave a Reply

