Høst…fridag…kantarellpai…

securedownloadDa er vi i september måned…høsten er her med all sin travelhet. Nå er det start for det meste av aktiviteter her i bygda Torvastad. Ungene har startet på kor, speider, korps…Jeg jobber intenst nå både med aktivitetene mine i kirken og hobby interiør businessen min “Lifealalaura”. På bildet oppforbi kan dere se to av putetrekkene jeg selger. I denne perioden er jeg hektet på flettet korger i alle varianter. Kanskje fordi høsten kommer med et ønske om naturfarger, naturen inne i huset og garderoben…vi velger forskjellige bruntoner i sko, vesker og jakker…Idag har jeg byttet aviskorgen med denne  fine korgen fra Åhlens.

Denne uken fikk jeg fra trykkeriet dagskortene jeg har laget…De er 20×20 i format, hvite og svarte og kan for eks. festes på planleggingstavla.

securedownload-2

securedownload-1

 

Her har jeg bare tatt et dagskort og festet det på metaltavla jeg malte selv. Post it lappene fra Ikea blei festet på kortet og visp…har jeg kontrollen over hva som skjær på lørdag :).

Høst…jeg begynner å tenke på blader som faller fra trær, klar blå himmel, fugler som tar en lang reise til varmere land…skog og sopp…

Jeg elsker sopp. Hver høst tok pappa en diger ruggsekk på ryggen og gikk i skog på fjellet å plukke sopp. Han tok aldri feil. Han viste forskjell mellom giftig og spiselig sopp. Og vi barna lærte fra han soppkunsten…Noen pleide alltid å sylte sopp i edikk. Vi spiste syltetsopp på vinteren som tilbehør til maten.

Idag kjøpte jeg kantareller. Da tenkte jeg…”hva kan jeg lage av de”…? Så blei det Kantarellpai :).

securedownload-6

securedownload-5

Kantarellpai

Paibunn:

200 g hvetemel

70 g smør

1.5 dl vann

1 egg

Fyll:

1 finnhakket vårløk

4 ss hakka tomater på boks

7 pisket egg

2 pk Jacobs (400g) Angus Bougogne pølser i terninger

1 boks kantareller

1 boks mais

raspet ost

salt, pepper og litt buljong

Stekes på 200 grader i 30-35 min.

1. Sett ovnen på 200 grader.

2. Smuldre 70 g smør i mel. Tilsett 1 egg og 1.5 dl vann og bland godt til du får deigen klar til kjevling. Kjevle deigen og sett deigen i form. Prikk deigen med en gaffel og sett deigen i ovn og forsteik i 10 min. Ta ut deigen etter 10 min. Smør hakka tomater på paibunnen. Sett vårløk, pølser, mais og  kantareller på paibunnen. Hell pisket egg med litt salt, pepper og buljongpulver (1 ts) over. Dryss raspa ost på toppen. 

3. Sett paien i ovn og la det steke i ca. 30-35 min. 

securedownload-4

 

securedownload-3

 

Nyt høsten folkens ❤ ❤ 🙂 !

 

 

Leave a Reply

