Barndomssommeren…polenta panekaker på menyen

Idag har jeg vært litt nostalgisk…Begynte å lage på kjøkkenet polenta panekaker som er et rumensk oppskrift…og startet å tenke på hvordan jeg hadde det om sommerene i barndommen min…

Sommerene mine i barndommen i Romania…jeg reiste på landet til besteforeldrene mine og der var jeg fra juni til september…vi måtte hjelpe på garden der…plukke mat til alle kaninene til bestemor…mate dyrene. Glemmer aldri alle de gangene jeg ventet spent etter alle hønene som skulle lage egg :). Vi hjalp mye i hagen…bestemor hadde store og saftige tomater…vi flettet løk…vi var med å plukke poteter…og bjørnebær…Bak i hagen hadde bestemor mange plommetrær…og der koste vi oss på kveldene og spiste så mange plommer vi bare klarte…Andre dager når maiskolbene startet å være gode til koking gikk vi og hentet de fra hagen. Vi kokte store gryter med maiskolber og spiste helt til magene holdte på å sprikke…:)

20140805-192351.jpg

I bydga der bestemor bodde var det laaaange åkerer med lavendel…det glemmer jeg aldri…det var alltid kjekt å vandre mellom radene med lavendel…

20140805-192411.jpg

Vi hadde ikke så mange muligheter på landet om sommeren men vi var lykkelige…

Jeg nevnte maiskolbene…i Romania bruker vi mye polentagryn som er laget av mais. Spesielt så lager vi polentagrynsgrøt.

Denne gangen har jeg laget polentagryn panekaker. Det lages en plass i Romania -Bistrita.

20140805-192402.jpg

Polenta panekaker

4 ss hvetemel

14 ss polenta -jeg kjøper det på de utenlandske butikkene

4 ss sukker

litt salt

1 ts bakepulver

4 egg

50 g olje

melk

Alt blandes sammen. Melk settes til mann får en flytende panekakerøre.

Du kan servere de med syltetøy eller syrup. Jeg serverte de med hjemmelaget jordbærsyrup og hjemmelaget aprikos/anis/vanilje syltetøy og jordbær/mynte syltetøy…

20140805-192341.jpg

eller…som i Bistrita-Romania…med drysset melis…denne gangen tok jeg litt hjemmelaget vaniljesukker med lavendel på toppen…

20140805-192330.jpg

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

