Naturen…sommeren…semifreddo med bringebær og sjokolade

20140725-211006.jpgJeg elsker sommeren…sola som varmer…naturen som tegnes forran øynene mine i mange farger…alt dette ispirerer meg…gir meg krefter og mot til å løfte kreativiteten og livet til nye dimensjoner. Livet er verdt å leves.

Jeg tok en lang tur der jeg bor og mens jeg gikk langs veien fant så fine blomster. Jeg kom hjem med nevene så fulle av blomster at knapt nok kunne jeg holde de :).

20140725-210916.jpg

20140725-210926.jpg

Idag malte jeg en komode o laget ” Hjemmelaget semifreddo med bringebær og sjokolade”. Det er alltid godt å ha noe kaldt å servere her i huset på en varm sommerdag.

20140725-210855.jpg

Semifreddo er en italiensk halvfrossen iskrem. Den er så god og har en fløyelaktig konsistens. Jeg elsker panna cotta til vanligt men Semifreddo…er noe av det beste på lenge. Ungene likte det så godt. Den var “dødsgod” sa en av ungene mine.

Semifreddo med bringebær og sjokolade

100 g sjokolade-jeg brukte fyrkløver

2 ss smør

2 dl bringebær

2 store egg

1 eggeplomme

1 kopp sukker pluss 2 ss sukker

1 1/2 kopp kremfløte

1 ss vaniljesukker og 7 dråper vaniljeessens

Finn fram en brød form. Dekk den på innsiden med plastfolie og la en god del plastfolie på kantene. Den skal dekke iscremen på slutten. Jeg brukte silikonform og da trengte ikke jeg folie.

Smelt sjokoladen i lag med smør på kokeplata og la det kjølne.

Mos bringebærene med 2 ss sukker. Sett til sides.

Sett i kjelle eggene, eggeplommen og 1/4 kopp sukkeret og sett på svak varme. Eggene piskes på den svake varmen 5-7 min til blandingen får en lysere farge og blir seig. Kjellen taes vekk fra varmen og settes i kaldt vanns bad og piskes videre 5-7 min til blandingen kjølner. Pass på at ikke vannet kommer i blandingen.

Pisk fløten i et skål og på slutten sett i vaniljesukkeret og vaniljeessensen.

Eggeblandingen blandes med fløten.

20140725-210937.jpg

Da helles semifreddoen i brødform men OBS! ikke alt på engang. Hel et lag med semifreddo (egg/føte blandingen). Med en skje lag striper med bringebærblanding og sjokolade blanding på toppen og hel igjen semifreddo blanding og igjen striper med bringebær og sjokoblanding og repeterer prosessen til du har brukt alt. Sett folie på toppen. Formen settes i fryseboks i 6-8 timer.

20140725-210947.jpg

20140725-210958.jpg

Enjoy the sommer…enjoy the nature…enjoy the creation and…enjoy LIFE ❤ ❤ ❤ !!!

Leave a Reply

