Sommer…hylleblomstsaft…

Image

Jeg har vokst opp med at hver sommer laget mamma hylleblomsjuice eller saft…er du tørst en varm sommerdag kan du gå i butikk i Romania og kjøpe hylleblomstbrus…For noen år tilbake har jeg laget i Norge hylleblomstsaft og iår har jeg tenkt å finne fram den gamle tradisjonen …

Denne gangen har jeg brukt en oppskrift som tar 2 uker å ha den ferdige produkten. Det er en enklere variant og men aromaen du får i den første varianten neppe får mann med enkel oppskrift .Her kommer oppskrift.

Hylleblomstsaft

Image

30-40 hylleblomst klasser

5 kg sukker

6 sitroner som skjæres i store biter

4 l vann

1 pk eller 1 ss sitronsyre 

I ei 10 l kjelle settes vann og sukker. Jeg pleier å ta det på litt varme til sukkeret smelter. Når sukkeret har smeltet tar mann kjellen fra kokeplata. Da settes i hylleblomstklassene, sitronen, sitronsyre og blandes godt. Jeg pleier å ta kjellen ned i en kald kjeller og sette lokk på den. Der skal saften hvile i 2 uker. Hver dag skal mann røre godt i kjellen 1 gang. Etter 2 uker skal saften siles og helles på flasker.

 

Image

Image

Her kommer en enklere variant hylleblomstsaft.

Hylleblomstsaft-enklere variant

20 klasser hylleblomst

1,2 l vann

1,3 kg sukker

1 sitron i skiver

50 g sitronsyre

Kok opp vann og ha i sukker og sitronen.Ta av varmen og rør til sukkeret er smeltet. Kok opp igjen og tilsett sitronsyren og hylleblomstklassene.Kok opp, sett til kjøling, sil, fyll på flasker. Du kan til og med fylle på bokser og fryse saft ned. 

Image

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

