Jordbærkake og valmueblomster…helg….

Denne helgen har jeg vært så fasinert av valmueblomster. De minner meg om barndommen min i Romania der jeg kunne vasse om sommeren i en stoooor valmueblomstereng…

Valmeblomster…når jeg ser på de tenker jeg på liv…pulserende liv…livet som blir født…soloppgang…livet som tar slutt…solnedgang…sommer…glede…frø som kan bety en ny start…

Image

Image

Image

Image

Tidligere i en annen artikkel snakket jeg om jordbærkake men jeg postet aldri oppskriftet. Oppskrift kommer idag siden denne kaka her har fått så ekstremt bra tilbakemelding….

Image

Jordbærkake

4 egg

12 ss sukker

1 ts vaniljesukker

14 ss melk

14 ss olje

19 ss hvetemel

1 ts bakepulver

litt kokos

Eggene, sukker og vaniljesukker piskes sammen. Melk og olje helles inn i blanding og piskes godt. Hvetemelet blandes først med bakepulver og så med resten av blandingen.

Deigen helles i en form som ikke er så stor, ca. 25×40. Jordbær skjeres og dyppes i deigen. Vi pleier å drysse litt hjemmelaget vaniljesukker på bærene før de settes i kaka.

Image

På toppen drysses kokos. Kaka stekes i ovn på 190 grader i 25-30 min.

Leave a Reply

