Tradisjoner…påske og tiramisu :)

Image

Hvert år så må jeg farge egg til påske. Denne gangen hadde ikke jeg farger fra Romania som jeg pleier derfor tenkte jeg å prøve Wilton konditorfargene. Jeg fikk de fineste fargene ever på egg :). Jeg kokte 1 l vann med 8-10 ss edikk og 1 ss salt og en beger med Wilton farge. Jeg lot eggene være i det vannet i ca 3 min. 

I Romania er det viktig med kokte og farget egg. 1 Påskedag sitter vi rundt bordet og spiser eggene mens vi sier “Kristus er oppstanden” og ” Han er sannelig oppstanden”.

Image

Image

Veninna mi laget en fantastisk god Tiramisu til Påske. Selv om Tiramisu er en italiens dessertkake og ikke noe rumensk tradisjon så smaker Tiramisu utrolig godt. Her kommer oppskrift:

Tiramisu

Image

3 egg

9 ss sukker

250 g mascarpone

2.5 dl fløte

450 g rømme

1 pk gelatin

0.5 l kaffe

2 pk fingerkjeks

Kok kaffe og la det kjølne. Eggeplommene piskes med 6 ss sukker til det blir hvite. Bland mascarpone i og rømme og pisk videre til du får en skummaktig konsistens. Bland gelatinen i og pisket kremfløte. Pisk eggehvitene med 3 ss sukker og bland de og inn med resten av ingrediensene. Kremen skal holdes kaldt.

Image

Fingerkjeksene skal settes tett i en form. De dyppes godt i kaffe før mann setter de i form. Etter det skal mann sette på et godt lag med krem som dekker fingerkjeksene. Så settes et lag til med fingerkjeks på kremen men denne gangen skal ikke fingerkjeksene settes så tett. Det skal være et mellomrom mellom hver kjeks. 

Image

Da dekkes igjen fingerkjeksene med et lag krem. Kaka må hvile i noen timer og etter det skal kaka dekkes med et lag kakao. Det er godt hvis kaka hviler på kjøl en natt. 

Image

 

Til påske pleier vi i Romania spise hjemmelaget leverpostei, kokte egg, lammekjøtt, vårløk og reddikker…

Image

 

 

Dete er viktig at mann koser seg godt rundt bordet…bruker tid med familie og venner…Det blei litt postei og kokte egg, Valpolicella vin…men mer enn god mat så hadde vi den kosen og den gode følelsen rundt bordet at vi er samlet sammen som familie rundt det beste emnet som er i Påsken og det er nemlig Oppstandelsen :). 

Image

 

 

 

 

 

Leave a Reply

