Romania…fjellene jeg kommer fra…rumenske oppskrifter

Romania…landet jeg kommer fra…Igår presenterte jeg litt av landet mitt…Jeg presenterte dere 2 av de over 190 slottene vi har i Romania…:). Idag har jeg tenkt å bevege meg  nærmere der jeg blei født og oppvokst. Jeg kommer fra en liten by som heter Uricani i Transilvania. Uricani er plassert mellom høye fjell. Det er ca. 10 min. å kjøre fra oss til nærmeste skisenter. Jeg er en stooooor skiidiot men jeg er stolt av å vise dere litt av skisenteret Straja ” Wolvsland”.

Straja “WolvsLand” Skisenter

Image

 

Image

Straja er en av de fineste skisentrene i Romania, med 10 traseer. Straja har en av de største traseene i Romania 8.3 km. Gondolen går opp til 1870 moh.

Straja skisenter har en ortodox kirke og en tunnel med bilder fra hele Bibelen.

Image

Image

Image

 

 

 

På høyeste toppen er det plassert et kors i metall som lyser om nettene.

Image

 

Image

 

Image

Idag har meg og vennina mi fra Romania laget litt rumensk mat: aubergine salat og fylte egg. Her kommer oppskrift.

Aubergine Salat

4 auberginer

1 sjalottløk skjert veldig smått

litt hvitløk

1 pk majones 

litt salt og pepper

Auberginene stekes i ovn på brett på 240 grader til de er veldig møre. Jeg måtte snu de med gjevne mellomrom sånt at de steker seg jevnt på alle sider. Når de var ferdig tok jeg de ut av ovn og tok av skrellet. Auberginene moses i en foodprosessor i lag med hvitløken. I ei skål blandet jeg auberginmosen med majones, salt og pepper og løk fin skjert. Jeg setter aubergine salaten i kjøleskap og serverer når den er kald på hvitløksbaguetter. Tomater med salt er en Big Must til aubergine salat på brød.

Image

 

Fylte egg

12 hardkokte egg

1 boks leverpostei (jeg brukte original leverposteien fra Gilde)

litt hvitløkssalt

1.5 pakke majones

salt og pepper

De kokte eggene skrelles og deles fint i 2. Eggeplommene taes ut og blandes i foodprosessor med leverposteien, hvitløkssalt, majonesen, salt og pepper. Med det fylles fint eggehvitdelene. Jeg pyntet de fylte eggene med en klatt majones.

Image

 

Dette har vi servert guttene til deres lørdagskosekveld idag 🙂 🙂 <3…

mmmmm……..

Leave a Reply

