Romania…minner og skatter…

Det er snart 2 år siden jeg har reist til hjemlandet mitt…Romania…Denne gangen har jeg tenkt å vise dere litt av plassene vi har besøkt i Romania i løpet av de siste årene vi har vært der.

Bran Slottet

Image

 

Bran slottet i kjent som slottet til Dracula. Men er det sant at Vlad Dracul, kongen av Vallachia har besøkt det slottet? I virkeligheten hadde han ingenting med det slottet å gjøre. Det er faktisk ingen bevis på at Bram Stoker viste noen ting om Bran slottet. Men en ting er sann…selveste Dracula filmen blei filmet i Bran slottet. Vi husker fra filmen de trange trappene…..

Image

 

Image

Her kommer bildet av bakgården…

Image

Mens vi besøkte slottet fant jeg på veggen et bilde av Dronning Maria av Romania. Jeg måtte ta bilde av bildet…

Image

 

Dronning Maria av Romania har vært dronning fra 1914-1927. Hun blei født i England og gift med kongen av Romania. Hun elsket politikk, kunst og literatur.

Peles Slottet

Image

 

Peles Slottet er et neo- renaissance slott i Carpatfjellene.Peles slottet var slottet til kong Carol 1 og dronning Elisabeta av Romania. Peles slottet er kjent som det første slottet i verden som fikk lokalprodusert strømm.

Image

 

Hvis vi ser på arkitekturen, kan vi se en blanding av italiensk eleganse og tysker estetikk med linjer fra Renaissance.

Image

Og på slutten har jeg så lyst å vise litt av bunadkulturen fra Romania…

Image

Image

Kjeramikk er noe vi er stolt av å vise…vi ser at det er mer og mer på mote med kjeramikk i Norge…

Og siden vi kjøpte leilighet i Romania så må jeg avslutte Romania reisen med en titt på soverommet fra leiligheten vår der nede. Romania og leilighet vi savner dere….

Image

 

 

Kanskje blei du inspirert til å reise til Romania ….jeg håper det…:) ❤

Leave a Reply

