Julebakst…

Som jeg skrev tidligere så er det alltid kjekt å prøve å bake noe nytt hvert år. Denne gangen valgte jeg oreokjeks med vaniljekrem. Jeg vil bare si at konsistensen er perfekt og de smaker himmelsk. Dette kommer jeg til å bake oftere.

Hjemmelaget oreokjeks med vaniljekrem

Ingredienser:

225 g hvetemel

150 g sukker

50 g eller 2 ss kakao

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

e klype salt

150 g smør

1 egg sammenvispet

Krem:

50 g myk smør

frøene fra halv vaniljestang

1 ts vann

2.5 dl melis

ca. 50 kjeks

Bland sammen alt det tørre og etter hvert sammenvispet egget. Sett deigen kald i ca. 1 time.

Du må kjekvle deigen på et lettmelet benk. Tips! Jeg måtte med gjevne mellomrom ta mel på kjevlen for å ungå klistring av deig på den.

Bruk en pepperkakeform i hjerte form. Du kan bruke stjerne eller blomst form.

Bakes på 175 grader  i ca 10 minutt.

Avkjøles på rist.

Rør ingrediensene for vaniljefyllet. Bruk så mye melis at du ser at det blir deig som lar seg forme.Lag små kuller som settes midt på halvparten av kjeksene. Legg den andre halvparten som et lokk oppå og klem kjeksene forsiktig sammen.

Image

Leave a Reply

